Nieuwsbrief nr.10 Vloot Friesland
Geschreven door Redactie   
zondag 01 augustus 2010

Vloot Friesland IOU
Nieuwsbrief nr. 10.
31 juli.


1. ZZ-week; Zuidlaren
De inschrijving (vooral van andere klassen) viel iets tegen. Er waren uiteindelijk alleen 12 O-jollen. Na een palaver werd besloten, mede op basis van de weersverwachtingen, om op zaterdag 3 wedstrijden te varen (met lunch aan de wal; goed voor de verkoop van uitsmijters) en op zondag 2 races. De eerste 4 wedstrijden (windkracht 3; stabiel) gaf Stefan de Vries; zeilles. Hij start scherp en loopt dan (iets hoger sturend dan de rest) toch weg van de boven hem gestarte boten en na 200 meter is het pleit beschikt / is de race gelopen. Jan van Amerongen, Jan Hordijk en Henk Mik boden nog de meeste tegenstand.
De laatste race op zondag was de meest interessante. Stefan rustte op zijn lauweren (startte niet). De strijd was hevig. Na 3 kruisrakken spoedde de wedstrijdleider (=ondergetekende ) zich naar de bovenboei om daar te gaan finishen.
Helaas wenste Chiel Mik (terecht) de gashandle van de boeienboot niet open te draaien omdat hij bij het uitleggen van de bovenboei niet minder dan 6 bekeuringen aangezegd had gekregen (te hard varen zonder ontheffing, staand varen, geen vaarbewijs aanwezig, geen dodemanskoord, geen registratienummers op de boot en geen zwemvest). Het bleef bij een waarschuwing, maar even snel naar de bovenboei kon daarna echt niet meer. Watersportvereniging ZZ moet hier wel wat aan doen.
Hierdoor kwam de wedstrijdleider te laat bij de bovenboei en kon dus niet anders dan bij de benedenboei afkorten. Marten de Groot lag op de eerste plaats bij de bovenboei (niet vaak vertoond) en persoonlijk had ik hem die overwinning gegund.
Snel sukkelend (12 km/uur) naar de beneden boei, het werd ongemeen spannend. Jan Hordijk, Henk Mik en Cock van de Leden kwamen 50 cm tekort. Marten had het net gehaald. Zijn eerste 1ste plaats op een formele wedstrijd. Proficiat.

2. Open Duitse Kampioenschappen. Bad Zwischennahm; 24 – 28 juli.
Ligt op slechts 2 uur rijden van Leeuwarden. De Friese inschrijving viel me wat tegen (Jan van Amerongen, Abel en ondergetekende). Wel een heel stel Groningers (=gezellig) en de min of meer vaste groep “Campers” uit Holland. Een heel sterk veld (65 boten). Gemiddeld weinig wind (Beaufort 2) en die wind draaide dan ook nog eens “als een drol in een pispot”. Boten die 25 meter uit elkaar lagen hadden soms een geheel verschillend zuchtje.
Op maandag werd helemaal niet gevaren.
Op dinsdag probeerde het wedstrijdcomité het in de namiddag, maar schoot de wedstrijd na een uur af omdat de wind weg viel. Persoonlijk was ik het daar niet mee eens. Ze hadden heel best bij de bovenboei (na 2 kruisrakken) kunnen afkorten, maar kennelijk wilde de wedstrijdleider vasthouden aan zijn “standaard” finish (eerst nog een heel voordewinds rak en dan een klein kruisrakje naar die finish).
Gratis advies / info: bij heel weinig wind vaar je harder aan de wind dan voor de wind, dus afkorten bij de bovenboei.
Op woensdag moest het dus gebeuren; 4 wedstrijden achter elkaar, zonder pauze 7 uur op het water. Lichamelijk viel het wel mee, maar mentaal was het, met die draaiwinden, erg lastig.
Op donderdag (de reservedag) werden dus extra wedstrijden gezeild. De eerste race was net als op woensdag (lichte draaiende wind). De volgende race leek leuk te worden omdat er een bui met veel wind over kwam (volle plané; Stefan dik op kop), maar omdat het wedstrijdcomité niet in staat was de bovenboei op tijd te verleggen, werd ook die wedstrijd afgeschoten.
De laatste (6e) wedstrijd (men had bijna een uur nodig de baan terug te leggen) was een herhaling van de eerdere races (weinig, sterk wisselende winden).

Jullie begrijpen het al, het was niet mijn weer / niet mijn wedstrijd…….
Groot is dan ook mijn bewondering voor Stefan de Vries (gerenommeerd hard weer zeiler) om in deze wisselende omstandigheden heel constant zeilend voor de 3e keer achtereen Open Duits KAMPIOEN te worden. Een bijzondere prestatie. Doet wel zeer bij onze oosterburen.

Van te voren had ik Stefan nog wel als kanshebber gezien, maar het zeilen van Onno Klazinga verraste vriend en vijand (rustig sturend, geen gooi en smijtwerk bij ’t pin-end van de startlijn, niet indringen bij de benedenboei, de bescheidenheid zelve, hopend op een plekje bij de eerste 10, nieuw tuigje). Hij eindige met 2 tweede plaatsen als 6e overall. Fantastisch !!!
Ook Jan van Amerongen hield zich in dit veld heel goed staande; 11e overall.
De rest van de Nederlanders zaten in de middenmoot of achterin.

Ik heb me overigens geërgerd aan het enorme geschreeuw / het misbaar, het indringen bij boeien en doorvaren na overtredingen van een aantal Duitse zeilers. Het pin-end van de lijn was vaak erg gunstig. Het is dan verleidelijk om kort na de start overstag te gaan en (over stuurboord) voor het veld langs te varen.
Dat overstag gaan (als het niet kon) leverde een aantal spectaculaire 100% bakboord / stuurboord aanvaringen op. Denk maar niet, dat dan een straf genomen wordt. De O-jol GER 88 maakte het wel erg bont. Maar ja, als er niet geprotesteerd wordt en het levert voordeel op, dan doe je het gewoon de volgende keer weer.
Mijne heren, protesteren hoort bij het spelletje. Nederlandse toppers ben ik bij dat gevecht bij ’t pin-end weinig tegen gekomen. Die startten doorgaans op 1/3e van de lijn en kwamen ook goed weg.

Ook bij de benedenboei was het meermalen groot “feest”. Ik deed niet mee voor de prijzen en dus ging ik geen botsautootje spelen met een boot van € 15.000, maar … Wat een gedoe. Nederlanders heb ik niet op dit soort “fout” gedrag kunnen betrappen. Bennie Oldebeuving werd weliswaar gediskwalificeerd, maar alleen omdat hij niet doorgeprotesteerd had naar de volgende boot, die hem belette uit te wijken. Gemiddeld zeilden we als “engelen”.

Voor de goede orde; iedereen kan een fout maken. Er op aangesproken worden? Geen probleem. Erken die fout! Draaien! Dan is het over. Wat kost dat nu? Als het om de hoofdprijs gaat, kan ik het me nog indenken, maar om de 24e of 35e plek? Groot, onterecht misbaar maken is niet de juiste weg.

3. De Cocktail Cup; Snekermeer; 1 augustus
Na terugkomst uit Duitsland check ik mijn mail / bel met Cock van de Leden om op de hoogte te geraken van de stand van zaken mbt de Cocktail Cup.
Alles is al geregeld. Tenminste 15 deelnemers; 25 eters. Dat wordt een goede voorbespreking van de Sneekweek. Feike levert de sloep voor de geïnteresseerde dames / Cock de RIB met de startvlaggen / het kan niet misgaan.
1e Start 15.00 uur
2e Start z.s.m.
3e Start z.s.m.
Eten
4e start in overleg na het eten.
Prijsuitreiking op het starteiland, direct na de wedstrijden.

4. De Sneekweek. 7-12 augustus.
Op dit moment hebben zich meer dan 50 O-jollen gemeld. Het moet niet gekker worden. Is de Sneekweek eindelijk geen ranglijstwedstrijd meer; dan explodeert het aantal inschrijvers. Het is goed zo. De Sneekweek heeft zijn eigen karakter / eigen
aantrekkingskracht. Het wordt (als het weer mee zit) een feest. Vloot Friesland overweegt (we zullen het er a.s. zondag over hebben) om een 8ste, 9e en 10e prijs beschikbaar te stellen voor de wedstrijden in het weekend.
Voor de deelnemers en belangstellenden: op dinsdag is er de traditionele O-jol borrel (gratis drank) vanaf 16.30 uur. Plaats: hoogst waarschijnlijk in de omgeving van het kielbotencentrum: de Roerkoning.

De Sneekweek moet ook geen ranglijst wedstrijd zijn. De Sneekweek is gezelligheid / traditie. Naast de Herfstwedstrijden (Goingaryp) zouden we als vloot Friesland graag zien dat we als grootste vloot 2 ranglijst wedstrijden per jaar zouden mogen organiseren. Die andere wedstrijd is dan op groot water, denk aan IJsselmeer (Makkum / Workum). Dat is een verruiming van het wedstrijdaanbod in de O-jol klasse.

Op vrijdagavond (6 augustus) wordt de Sneekweek traditioneel geopend met de zgn. vlootschouw. Een tocht van schepen, met daaronder vertegenwoordigers van de diverse deelnemende klassen) door Sneek. Een hele happening. Er heeft zich nog geen vrijwilliger aangemeld.

In de vorige Nieuwsbrief schreef ik dat campers tijdens de Sneekweek welkom waren in Goingaryp (bij Annet Plaatje). Dat blijkt niet juist te zijn. Boten kunnen daar wel achter de slagboom gestald worden. Op de openbare parkeerplaats bij de helling stonden overigens in het verleden ook wel campers (Jan Hordijk o.a.).

5. Palingvaren in Oudega. Zondag 15 augustus
Een enkele keer neemt Hans de Haas zijn oude beroep (palingvisser / palingroker) weer op. Dat is o.a. bij “zijn” thuiswedstrijd; het palingvaren op de Oudegaase Brekken. Het programma blijft (wegens succes) onveranderd. Dus: ontvangst met koffie en oranjekoek, dan naar de helling en boten te water. 3 korte wedstrijden achter elkaar. Een volgboot (zeilpraam of dikke sloep) voor de dames is aanwezig. Die kan ook tussen de wedstrijden als “ravitaillering” (bijv. een koud blikje Cola Light) worden gebruikt. Daarna aftuigen en naar het huis van Hans & Sip voor de o zo belangrijke nazit.
Vers gerookte paling + allerlei andere Friese lekkernijen (groene kaas, droge worst, etc.).Kosten € 25,--. voor deelnemers (incl. drank) en € 15,-- voor “partners” (eveneens incl. drank). Inschrijven bij ondergetekende (liefst per e-mail).
Wel op tijd inschrijven ivm de inkoop van de diverse etenswaren. Als het evenement niet door gaat (bijv. slecht weer), wordt het inschrijfgeld niet geïnd / geretourneerd.
We zoeken nog een extra assistent wedstrijdleider.

6. De Euro in Como; 21 - 27 augustus
Op de IOU-website is te zien dat de inschrijving voor dit prestigieuze evenement goed loopt. Een heel stel Friese zeilers gaat die kant op.


7. Resterende wedstrijdkalender.

Augustus
01 Coctail Cup 2e poging. Sneek
07-12 Sneekweek Sneek
15 Palingvaren Oudega
21-22 …………………….. ……….
21-27 Europese kampioenschappen Como Meer Italië
28-29 Langweer Langweer

September
04-05 Eenmansbotenevenement Zuidlaren
11-12 Merke Hardzeildagen (=jubileum!) Grou
18-19 Herfstwedstrijden Goingaryp
25-26 Sluitingswedstrijden Sneek
25-26 Wiedebokaal Belterwiede

Oktober
02-03 Biercup Belterwiede
09-10 O-jol finale Nieuwkoop
23-24 Herfstwedstrijden Sneek

November
27-28 Oliebollen Zuidlaren

Tot ziens op het water.

Anton
Vlootvoogd Friesland








 
< Vorige   Volgende >


   
   
     

© 1999 - 2010  IOU, NetSail