Over de O-jol
De Olympiajol
Geschreven door Redactie   
woensdag 11 april 2007

Volgens de "van Dale" (twaalfde druk 1992):


olympiajol, (v. (m.)), (zo genoemd omdat de boot ontworpen werd voor de olympische wedstrijden van 1936 in Duitsland), zeilboot van een zeer gevoelig type; de olympiajollen voeren een O in het zeil; ...klasse (v.), zeilbootklasse waartoe de olympiajollen behoren.


Volgens ons: Dit erg prettig zeilende schip heeft een steeds groeiend aantal aanhangers. De laatste tien jaar zijn er in Nederland zeker 150 nieuwe schepen van de werf gerold.
Ondanks haar relatief hoge leeftijd is het schip zeer bij de tijd gebleven. Er wordt zeer sterk en fanatiek mee wedstrijdgezeild. De meeste Olympiajollen zijn nu te vinden in het Westen (Kralingse Plas, Reeuwijk, Nieuwkoop, Spiegelplas) en het Noorden (Belter/Beulaker, Zuidlaardermeer, Eernewoude, Friesland) van Nederland. Over de grens, in Duitsland is de populariteit van deze klasse mogelijk nog hoger. Na de jeugdklassen is daar de O-jol de belangrijkste wedstrijdboot.

Image

Technisch:
Deze eenmans-zwaardboot is 5 meter lang en 1,66 breed, weegt 160 kilo vaarklaar en steekt 95 centimeter. Er staat 10,5 vierkante meter op. Vroeger waren ze allemaal van hout. Daar varen er nog veel van rond (mooi!), maar het merendeel van de nieuwe O-jollen is van polyester, al dan niet met houten dek. Mast en giek zijn tegenwoordig van aluminium en een dubbele bodem is standaard. De mast is gestaagd maar erg flexibel en belangrijk: zeer trimbaar.

Image

In Nederland wordt dit schip op twee werven gebouwd:


Herman van Eijk Jachtbouw
Reeuwijk
0182-396054


Mik Polyester-kunststofbouw
Nieuwe Pekela
0597-645590/646109

Laatst geupdate op ( vrijdag 16 juli 2010 )
 


   
   
     

© 1999 - 2010  IOU, NetSail