Nieuwsbrief nr.7 Vloot Friesland
Geschreven door Redactie   
zondag 20 juni 2010
Vloot Friesland IOU

Nieuwsbrief nr. 7.
14 juni.


De Cocktail cup, zondag 6 juni.
Is al eerder verslag over gedaan.
In de bijlage een foto van dit gezellige samenzijn. We proberen het begin augustus opnieuw.

De Spiegel, 12 en 13 juni 2010
FANTASTISCH; de ontvangst, het gezellige clubhuis, de catering, het overzichtelijke zeilwater, de sfeer. Truukke Jellema drukte alle O-jolzeilers (en Jan van Amerongen in het bijzonder) aan haar boezem. We waren allemaal meer dan welkom. Vloot Friesland was met 13 boten in een veld van 47 heel goed vertegenwoordigd.

Zaterdag was bijna perfect. Prachtig weer; windje 4. Helaas liet het wedstrijdcomité een paar steekjes vallen. De eerste start: 20 minuten te laat, de eerste race net effe te lang, in de tweede race lag het kruisrak niet echt in de wind en tot overmaat van ramp was er een rescue probleem net voor de start van de 3e race. Die race werd daardoor niet vervaren.

Ik wil hier nog wel opmerken dat ik niet minder dan 5 boten strafrondjes heb zien draaien. En zo hoort het ook. Het waren zeker niet de minste zeilers. Diegenen die in het midden, of achterin het veld denken / dachten van: “ach het was maar een klein aanvarinkje” en daar hoef ik niet voor te draaien, shame on you. Dat soort verhalen aan de bar ……. Kan niet. Voorin het veld wordt dat, terecht, niet geaccepteerd. De toppers draaien of protesteren. Draaien geeft / verdient respect.

Die namiddag (om 16.00 uur gestopt met wedstrijdzeilen) en avond was de stemming (nog) opperbest. Prima Indonesische rijsttafel, “happy ½ hours” aangeboden door Vloot Friesland, Jama Sails en Hans de Haas Roestvrij Staal.
De Friezen manifesteerden zich.
Achteraf kunnen we zeggen dat we de eindoverwinning van Luut al aan het vieren waren. Wat een lol. De roeiwedstrijd, waarin Jan ten Hoeve zich aan elk team opdrong, was pure humor. De vaderlijke zorg van Onno Klazinga voor de bejaarde roeiboot was aandoenlijk. Maar zeer terecht. De dames (in oranje) waren lief / lieflijk (dat is iets anders) en Henk Mik met zo’n oranje petje op heeft iets ontwapenend.

Ik zou oorspronkelijk heen en weer rijden naar het heitelan, maar het was net effe te gezellig en met 5 bier op moet je nu eenmaal niet achter het stuur van een auto kruipen (eventueel wel achter het roer van een O-jol). Heerlijk geslapen in de Hallberg Rassy (de Mercedes onder de kajuitboten) van Titus. Opmerkelijk; in tegenstelling tot de geruchten: Henk Mik snurkt niet.

De nacht. Ik heb er weinig van meegekregen (ik sliep), maar onze (?) Jan van Amerongen is tot 02.00 uur bezig geweest een “blokje” in de mast van Titus te monteren. Nutteloze, maar bewonderenswaardige plichts(?)betrachting. Neem toch een andere mast uit het rek (ze hebben bij de Spiegel een rek met ongebruikte O-jol masten). Heerlijk om op zondag ochtend een groep onuitgeslapen belangstellenden commentaar te horen geven op de nog steeds onder handen zijnde reparatie. Geeft een fantastisch wij-gevoel. Kunnen we Jan niet tot (on)bezoldigd (alleen kosten) materiaalman van de Friese Vloot benoemen? Klasse; Jan!

Zondag. Mooi weer; maar geen wind. Heerlijk ontbijt: gebakken eieren met spek. Klaar voor de race. Helaas die kwam niet. Soms geen wind, soms een zuchtje uit het noorden, dan weer uit het oosten. Geen peil op te trekken. Rotterdammers zeggen dan: de wind draait als een drol in een pispot. Er viel niet te varen. Dus ……

Op zaterdag slechts 2 wedstrijden gevaren. Dus geen ranglijstwedstrijd. Dat deed toch wel zeer. De noordelijke zeilers komen naar deze ranglijstwedstrijd omdat het er gezellig is, maar ook om punten mee te pakken in een ranglijstwedstrijd in een andere regio (dat geeft 10% bonus in de totaal telling).
Het missen van de kans (voor open doel) om op zaterdag 3 wedstrijden te varen (zoals de bedoeling was) doet dan zeer. Foutje, bedankt.

Concluderend moet ik zeggen dat de ontvangst zo hartverwarmend was, de hapjes zo scheutig, de “happy ½ hours zo veelvuldig (mede te danken aan Vloot Friesland), dat we (Vloot Friesland) het ’t organisatiecomité (Onno en Titus) / ‘t wedstrijdcomité de missers vergeven en ze volgend jaar een tweede kans geven.
Vloot Friesland komt terug.

O ja; de uitslag.
Behalve de wind was ook de printer op zondag “niet in topvorm”. Kon niet gestart worden. Ik heb de uitslag hier dus niet voorhanden. Tzt zult u op de IOU-website vast de volledige uitslag kunnen vinden. Mijn inschatting:
De winnaar: Luut de Zee (met 1,2). HOERA !!! Fryslan boppe.
Tweede, onze IOU-voorzitter: Ton Op de Weegh (3,1).
De rest is in het gejuich ietwat verloren gegaan. Sterk voeren volgens mij ook nog: Jan Willem vd Hondel, Johan de Ruiter, Henk de Groot, Jan van Amerongen, Titus Brandsma, Kees Jongeneel en Henk Mik.
Persoonlijk had ik het genoegen om als 10e in de eindrangschikking te staan voor Jan ten Hoeve, Pier Thomas Meintema en Hans de Haas.

Een memorabel weekend: lekker gezeild, veel geleerd (deels van fouten van anderen), veel gedronken, veel gelachen. Wel besteed.


Makkum; 19 en 20 juni.
Er hebben zich tot op dit moment 12 inschrijvers bij mij gemeld (de inschrijving loopt centraal via de vlootvoogd):
• Jan Tekstra 467
• Joop Feenstra 489
• Jacobus de Vries 578
• Cock van der Leden 602
• Hans Broertjes 568
• Bonnie Galema 617
• Gerben Sikkema 623
• Hotze Braaksma 640
• Henk de Groot 644
• Maarten de Groot 649
• Jan ten Hoeve 656
• Onno Yntema GER 1479

Een sterk veld. Ik verwacht nog een aantal extra boten.
Die extra deelnemers liefst melden (per e-mail), maar als het echt een “last minute” beslissing is, GEWOON GAAN. We zoeken het later wel uit. WEES WELKOM.

Ik heb gevraagde voorinschrijving ad € 280,-- al aan de WSV Makkum overgemaakt.
Vloot Friesland zorgt voor 3 prijzen. Een gegraveerd souvenir + een fles Us Heit.
Het inschrijfgeld voor de O-jollen bedraagt € 25,-- over te maken naar mijn bankrekening 467056102, tnv AJM Wachter. Saldo’s (plussen en minnen) komen ten laste van / ten goede aan Vloot Friesland. Wordt gecontroleerd.

De deelnemers krijgen de wedstrijdbepalingen nog individueel per e-mail toegestuurd. Die zijn ook voor de start op te halen bij het wedstrijdcomité (het clubhuis). Staat overigens niets echt afwijkend van de normale procedures in.
De eerste start voor de O-jollen op zaterdag is om 11.45 uur. Maar….., houd rekening met minimaal een uur varen naar de start. Dat kan meevallen bij matige NoordOosten wind, maar toch……
Op zaterdagavond wordt er een zeer fraaie (vis) barbecue georganiseerd (met verse vis van de eigen Makkumer visser). Opgeven bij het wedstrijdcomité (in het clubhuis) voor 10.00 uur.
Kamperen / campers plaatsen mogelijk op het naast gelegen terrein.


Algemeen.
1.
Training
woensdag 9 juni.
Grijs weer, beetje druilerig, licht windje en verkiezingsavond.
Toch waren er 15 O-jollen aan de start + 2 Spankers en een Pampus. Het moet niet gekker worden. In de bijlage een foto van de deelnemers.





Ik verwacht volgende week (16 juni) eigenlijk wel 20 boten, want een aantal “vaste” waarden (de gebrs. de Zee en Klaas Doevedans) waren er op 9 juni niet eens bij. Dat zal de KWS leren (grapje voor insiders).

2.
Op de KWS-helling liggen de laatste weken permanent tussen de 12 en 14 O-jollen.
Een waar “O-jollennest”.

3.
Onno Yntema is toegetreden tot het bestuur van de KWS Sneek. Dat betekent dat er nu al 2 O-jolzeilers (ook Ko Otte) in het bestuur van deze vereniging zitten. Dat biedt mogelijkheden.

4.
Cock van der Leden heeft een RIB gekocht, die te gebruiken is voor trainingen en officieuze O-jolwedstrijden. Op dit moment worden de mogelijkheden onderzocht om die RIB te stallen (in een 20 voets container) bij de KWS-helling.

5.
Nog niet ingeschreven voor de ONK?
Schrijf desnoods in voor alleen het weekend.
Of, als dat niet kan ….. Kom alleen in het weekend.
Een ONK op minder dan een uur rijden. Starten met 60 of meer boten. Dat mag je niet missen. DOEN.


MVG
Anton Wachter
Vlootvoogd Friesland
 
< Vorige   Volgende >


   
   
     

© 1999 - 2010  IOU, NetSail