Restauratie Olympiajol H373
Geschreven door Redactie   
zondag 21 juni 2009

Restauratie van de O-jol H-373 door Dré Veelenturf



Op een zondagmorgen liepen mijn vader en ik door de loods, en keken naar boven. Hoe lang deze O-jol op zolder lag, wisten we niet meer precies. Na een kopje koffie, haden we besloten om deze boot eens nader te bekijken. Op de foto is ook een K-1 kano van het ontwerp uit 1952 te zien. Dré heeft ongeveer 20 O-jollen gebouwt. Deze boot is toentertijd voor Fred Moerman gebouwd. Na een heleboel wedstrijdjes, werd de boot ingeruild voor een nieuwe kunststofboot.



De boot was in ieder geval goed droog, want je kon de guldens tussen de latten gooien. In zo een geval heb je 2 mogelijkheden. Een restauratie of iets heel anders. Na 10 min. overleg, bij een kopje koffie, besloten we om de boot niet terug op zolder te leggen.




De romp moesten we eerst „ invliezen“ . Met dun fineer ( gezaagd van het orginelen hout) alle voegen dichtlijmen, daarna met veel gevoel, heel dun opschaven. Daarna schuren-lakken-schuren- lakken- schuren……enz. Zolang, tot dat we tevreden waren. Dan de waterlijn nieuw uitlijnen en de kleur zoals hij vroeger was : wit. De zelflosers opnieuw inpassen, onderin 2 grote en in de kim 2 kleine.



Daarna de boot omdraaien – en dan heb je het gevoel dat je weer van voren begint !
Het dekplan moest worden aangepast, en de romp van binnen schuren-lakken- enz. De mastbuiginstallatie en zwaardkaststeunen zijn nieuw van essehout. In het zaadhout hebben we nieuwe stukjes in moeten zetten.



De dekplaaten hebben we laten fineren. Om een gelijkmatige fineerafwikkeling te krijgen, moet je de plaaten naast de o-jol leggen om het verloop van de platen uit te richten.



De vloeren zijn gemaakt uit het “afval“ van de dekplaaten zodat ook daar de houtstruktuur doorloopt.
Deksel van de zwaartkast, schuurlijsten, golfbreeker en afwerklijsten zijn allemaal gemaakt zoals dat bij de oude boot was. Een klein groefje in het dek, om een goud biesje er in te leggen. Je vaart er niet sneller door, maak het ziet er wel mooi uit.



En daarna weer schuren, lakken, schuren, lakken, schuren, enz. En dan op een windstille avond aflakken.



Montage van het beschlag. Het gelakte zwaart even nameten. De waterlijn en de blauwe bies op de romp zijn het puntje op de i. Als je zo een boot in je vrije tijd opknapt, ben je snel een jaartje verder. Vandaar werd het de hoogste tijd om te gaan varen. Als je wilt weten of de boot ook zeilt, dan kijk maar in het botenboek.



Deze Olympiajol stond overigens in 1984 als promotieboot op de HIWA, vanwege het 50-jarig jubileum van de Olympiajol.

Frank Veelenturf
 
< Vorige   Volgende >


   
   
     

© 1999 - 2010  IOU, NetSail